Information till media efter miljönämndens sammanträde 2024-02-28

Miljönämnden östra Skaraborg har haft sitt andra sammanträde för året. Mötet hölls i Tibro.

Miljönämnden beslutade om rökförbud och skyltning i Khabour Syrien förenings serveringslokal

Den 3 mars 2021 fick Miljönämnden östra Skaraborg ett klagomål på att det förekom rökning av vattenpipa där människor sitter och äter i Khabour Syrien förenings serveringslokal på Norregårdsvägen 3 i Skövde. Miljönämnden har sedan klagomålet kom in fattat flera beslut om förbud mot rökning i lokalerna och genomfört flera uppföljande kontroller.

Den 17 november 2023 genomförde Miljönämnden en uppföljande kontroll av rökfri miljö hos Khabour Syrien förening. Syftet med kontrollen var att följa upp efterlevnaden av miljönämndens beslut som fattades den 23 februari 2022 om förbud att tillåta rökning i serveringslokalen. Vid kontrollen konstaterade miljönämnden att förbudet inte följdes eftersom det förekom rökning av vattenpipa i lokalen. Likaså saknades skyltning om rökförbud i lokalen.

Förbudet förenas, till och med den 31 december 2026, med ett löpande vite om 75 000 kronor för varje gång som förbudet inte följs.

Miljönämnden beslutade även att förelägga Khabour Syrien förening att genom skyltning informera om rökförbudet i lokalen. Skyltningen ska utformas och placeras så att gäster enkelt kan se att det är rökförbud i lokalen.

Föreläggandet förenas, till och med den 31 december 2026, med ett löpande vite om 15 000 kronor för varje gång som föreläggandet inte följs.

Miljönämnden kommer att följa upp att Khabour Syrien förening följer förbudet och föreläggandet. Om föreningen inte gör det kan nämnden ansöka om utdömande av vite varje gång nämnden konstaterar att förbudet eller föreläggandet inte följs.

Internkontrollrapport samt uppföljning av miljömålen för helåret 2023 fastställdes

Den interna kontrollen är viktig för att säkerställa att verksamhetens syfte och mål nås. Rapporten innehåller information om Miljösamverkans verksamhet, mål och resultat för år 2023. Målen delas in i fyra perspektiv:  tillsyn och kontroll, finansiering, kund och medarbetare. Sett till ett helhetsperspektiv bedöms en god måluppfyllelse.

Protokollet från mötet finns anslaget på Miljösamverkan östra Skaraborgs webbplats. Frågor om ärendena ovan eller andra ärenden från dagordningen besvaras av miljönämndens ordförande Mikael Wendt, telefon 0705-70 21 25. För handlingar, illustrationer eller bilder kontakta kundtjänst, telefon 0500-49 36 30, e-post info@miljoskaraborg.se.

Miljönämnden östra Skaraborg är nämnden för tillsyn, kontroll och prövning inom miljö- och hälsoskyddsområdet samt livsmedelskontroll i kommunerna Falköping, Hjo, Karlsborg, Skövde och Tibro.