Vi har samlat några tips om hur du bör hantera livsmedel i sommartider:
- Håll maten kall från butik till hemmet.
- Ställ in kylvaror i kylskåpet så snart du kommer hem.
- Ha ordentligt kallt i kylskåpet, +4 grader är lagom.
- Låt inte kylvaror stå framme i sommarvärmen.
- Tvätta händerna innan du lagar och äter mat, och direkt efter att du hanterat rått kött eller kyckling.
- Använd rena redskap och diska knivar och skärbrädor noga när du har skurit rått kött eller kyckling.
- Använd inte samma fat eller redskap till färdiggrillad mat som till rått kött eller kyckling.
- Genomstek alltid kyckling och köttfärs. Köttfärs ska vara ordentligt genomstekt och köttsaften ska inte vara rosa.
- Ta inte fram mer mat än vad du tror går åt. Kyl ner rester snabbt och ställ in dem i kylskåpet.
I slutet av juli börjar den period som ofta kallas rötmånaden, men det är egentligen vädret som avgör. Varma och fuktiga dagar gör att maten snabbare kan bli dålig.
Släng inte mat i onödan. Ta hand om maten och minska matsvinnet, till exempel genom att handla klokt, förvara rätt och inte ta fram mer mat på bordet än vad som går åt. Eventuella rester ska snabbt tas om hand och kylas ned. Livsmedel märkta med bäst före-datum kan ätas även efter detta datum om de förvarats vid rätt temperatur. Titta, lukta och smaka på maten – verkar maten okej går den bra att äta.
På Livsmedelsverkets webbplats finns fler råd om hur du hanterar mat säkert i sommarvärmen.