Till ansökan ska du skicka med flera olika handlingar. Genom att samla ihop och se till att de är kompletta innan du skickar in din ansökan kortar du handläggningstiden och håller kostnaden för din ansökan nere. Vilka handlingar som ska bifogas ansökan framgår nedan under rubriken "Bilagor att skicka med din ansökan".
Gör iordning bilagorna
Bilagor som du har digitalt (formaten pdf, pdf-a, docx) kan laddas upp i vår e-tjänst. Har du tagit skärmdumpar från din telefon kan även dessa laddas upp. Har din handling något annat digitalt format som kan öppnas i office-programmen eller Adobe reader kan du skicka in dem via mail till oss.
Har du pappershandlingar som behöver skickas med ansökan går de bra att posta eller, om det är en originalhandling, besöka oss på miljösamverkan så kan vi skanna in handlingen. Vissa handlingar går också bra att fota av med en mobiltelefon och bilderna kan då laddas upp via vår e-tjänst.
Handlingar som laddas upp via e-tjänsten skyddas av en kryptering.
Fyll i din ansökan
Ansökan gör du via vår e-tjänst. I varje steg finns hjälptexter till vilken information du behöver lämna. Om du behöver hjälp att fylla i ansökan kan du kontakta oss per telefon eller mail så bokar vi gemensamt en tid för att hjälpa dig med din ansökan, antingen på distans eller genom ett personligt möte.
Om du vill ta hjälp av någon med din ansökan kan denne behöva visa att den får företräda dig genom att lämna in en fullmakt till oss.
Skicka in din ansökan
När du skickar in din ansökan via e-tjänsten får du ett kvitto på att vi mottagit din ansökan. Om du själv vill komplettera din ansökan direkt med fler bilagor kan du maila dessa till oss. Skriv med ditt organisationsnummer och att du lämnat en ansökan via e-tjänsten så underlättar du för oss att registrera handlingarna i rätt ärende.
När du skickat in din ansökan
När du skickat in din ansökan registreras den hos oss och vi startar ett ärende. Om någon bilaga saknas eller om vi har frågor om din ansökan hör vi av oss och ber om förtydliganden eller att du kompletterar din ansökan.
Alkohollagen ställer höga krav på dig som söker tillstånd. Vi gör därför en lämplighetsprövning. Förutom att du ska visa kunskaper i alkohollagen genom att göra ett kunskapsprov tittar vi på din ekonomi och om du har begått några brott. Detta gör vi genom att ställa frågor till Skatteverket, Polismyndigheten, Kronofogdemyndigheten och genom en kreditupplysning.
Du behöver också redovisa hur du har finansierat dina kostnader för verksamheten och varifrån pengarna du använt till finansieringen kommer.
Utöver din lämplighet skickas din ansökan på remiss till hälsoskyddsavdelningen med fråga om närboendes miljö kan påverkas negativt, socialnämnden i medlemskommunen där ditt serveringsställe ligger med fråga om alkoholpolitiska hänsyn och om ditt serveringsställe ligger i anslutning till någon av försvarets verksamheter kan vi även tillfråga dem om verksamhetens lämplighet. Räddningstjänsten yttrar sig över lokalernas brandsäkerhet.
Handläggningstid
Handläggningstiden varierar och varje ärende är unikt. Vi strävar efter att handlägga din ansökan så snabbt som möjligt. En ansökan om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten har vi som mål att ha avgjort inom två månader. Tillfälliga tillstånd går snabbare att handlägga.
Vem fattar beslut om min ansökan?
När vi är klara med din ansökan sammanställer vi alla uppgifter och du får ett beslut. Vem som fattar beslut beror på vilken sorts ansökan du gjort. Det kan vara en handläggare, en chef eller politikerna i miljönämnden. Om du inte fått som du vill kan du överklaga vårt beslut. Instruktioner för hur du överklagar finns i beslutet.
Bilagor att skicka in med din ansökan
Här listas vilka bilagor som ska skickas med din ansökan
- Ägarförhållanden
- Finansieringsplan
- Köpeavtal
- Hyreskontrakt
- Verksamhetsbeskrivning
- Meny
- Kunskapsprov i alkohollagen
- Ritningar
- Uppgift om uteservering
Ägarförhållanden
Du behöver redovisa vem eller vilka som äger företaget som söker serveringstillstånd. Hur du gör beror på vilken bolagsform du driver verksamhet i.
Aktiebolag
Om restaurangen är ett aktiebolag (AB) skickar du in en kopia av aktieboken som innehåller en förteckning över alla aktieägare och hur många aktier de äger.
Aktiebolag som ägs av ett annat aktiebolag
Om restaurangen är ett AB som ägs av ett annat AB ska du även skicka in en kopia på ägarbolagets aktiebok. Den måste visa vilka fysiska personer som är ägare.
Handelsbolag och kommanditbolag
Om restaurangen är ett handelsbolag eller ett kommanditbolag ska du i stället för aktiebok skicka in ett bolagsavtal. Om du inte har något bolagsavtal måste du meddela det skriftligt till miljösamverkan.
Föreningar
Om ni är en förening som ansöker behöver ni skicka in stadgar, protokoll samt en förteckning över styrelsens sammansättning där det även framgår namn, personnummer, roll samt vem som är firmatecknare.
Finansieringsplan
Du behöver visa för oss vilka kostnader du haft och varifrån pengarna som används för uppstarten av verksamheten kommer. Vi vill veta hur du finansierat köpet av verksamheten och att säljaren har fått betalt. I e-tjänsten redovisar du dina kostnader och finansieringen behöver sedan styrkas med olika handlingar. Det kan handla om exempelvis:
- Bankkontoutdrag som visar transaktionshistorik
- Låneavtal
- Gåvobrev
- Kvitton på sålda tillgångar
- Deklarationer
Miljösamverkan har en skyldighet att kontrollera att pengar som använts för finansiering tjänats på laglig väg och är beskattade.
Köpeavtal
För att du ska kunna få ett serveringstillstånd är det viktigt att du kan visa att du har köpt eller arrenderar lokalen där du ska bedriva din verksamhet.
Därför måste du antingen lämna in:
- ett köpeavtal som är undertecknat av både säljare och köpare (ditt bolag som söker serveringstillstånd)
eller
- ett arrendeavtal som är undertecknat av såväl fastighetsägare som arrendator (ditt bolag).
Om det finns bilagor till avtalet ska du även lämna in dem.
Hyreskontrakt
För att få ett serveringstillstånd i en lokal du själv inte äger behöver du skicka in en kopia av ditt hyreskontrakt. Kontraktet ska vara skrivet mellan bolaget som söker serveringstillstånd.
- Om du hyr i första hand ska du skicka med en kopia av hyreskontraktet.
- Om du hyr i andra hand ska du skicka med en kopia på grundhyresavtalet, andrahandskontraktet och ett intyg som visar att hyresvärden har godkänt uthyrning i andra hand.
Hyresvärden måste också ha lämnat sitt godkännande till alkoholserveringen, antingen genom att det framgår av kontraktet att du får bedriva restaurangverksamhet eller genom ett separat godkännande.
Verksamhetsbeskrivning
Vilken verksamhet du ska driva på ditt serveringsställe påverkar din ansökan. Du behöver därför svara på frågor om din verksamhet i e-tjänsten. Om du exempelvis ska arrangera dans på stället behöver du bifoga kopia av ditt tillstånd eller bevis om anmälan enligt ordningslagen.
Meny
För att få tillstånd att servera alkohol krävs ett varierat utbud av mat och att den är lagad på plats i restaurangens kök. På menyn ska det finnas förrätter, huvudrätter och desserter.
Om restaurangen ska ha en annan meny efter klockan 23 ska även den skickas med i din ansökan.
För servering till slutna sällskap är kravet på vad menyn måste omfatta något lägre. Det betyder att det är tillåtet att servera färdiga rätter som värmts upp i restaurangens kök. Restaurangen måste dock erbjuda mat under hela serveringstiden.
För provsmakning och pausservering finns inget matkrav.
Kunskapsprov i alkohollagen
Den som söker serveringstillstånd behöver avlägga ett kunskapsprov eller omfattas av något av undantagen. Se mer information på sidan om Kunskapsprov.
Provet är utformat av Folkhälsomyndigheten och provresultatet är giltigt i fem år för den som inte har stadigvarande serveringstillstånd. I Folkhälsomyndighetens databas kan miljösamverkan hämta uppgifter om upp till fem år gamla godkända prov.
Vill du åberopa ett äldre provresultat eller visa att du omfattas av något av undantagen behöver du själv skicka in uppgifter om detta till oss.
Ritningar
Till din ansökan ska du bifoga ritningar av restaurangen. Ritningarna ska uppfylla följande:
- Ritade i format A4 eller A3.
- Visa hur restaurangen kommer att se ut möblerad.
- Eventuell bardisk och/eller scen ska finnas med på ritningen.
- Tydligt och detaljerat visa alla utrymningsvägar som finns i serveringslokalen.
- Om restaurangen har flera plan ska separata ritningar göras för varje våning.
Uteservering
För att få serveringstillstånd till en uteservering i anslutning till din restaurang måste din ansökan kompletteras med en ritning av uteserveringen samt ett intyg som visar att du har rätt att använda marken där uteserveringen ska finnas (dispositionsrätt).
Extra ritning
För restaurang med uteservering ska du bifoga en ritning som uppfyller följande:
- Ritad i format A4 eller A3.
- Visa hur uteserveringen kommer att se ut möblerad.
- Eventuell bardisk och/eller scen ska finnas med på ritningen.
- Visa uteserveringens läge i förhållande till restaurangen.
Rätten att använda marken
Om du planerar att bedriva uteservering måste du också kunna visa att tillstånd att använda marken där serveringen ska ske. Det kallas dispositionsrätt, alltså rätt att disponera marken. För att visa att du har den rätten ska du till din ansökan bifoga ett skriftligt godkännande från fastighetsägaren.
Gäller det allmän mark ska du i stället bifoga ett tillståndsbevis från polisen. Mer information om tillståndsbevis hittar du på polismyndighetens webbplats. Du kan också ringa polisen på 114 14.