Om du vill sälja receptfria läkemedel måste du anmäla det till Läkemedelsverket. Det är den person som äger försäljningsstället (vanligtvis en butik) som ska fylla i och skicka in blanketten.
Egenkontrollprogram
Butiken ska ha ett för verksamheten anpassat egenkontrollprogram, som visar rutiner för hantering av receptfria läkemedel. Detta ska kunna visas upp vid kommunens kontrollbesök.
Tillsynsavgift
När Läkemedelsverket tagit emot din anmälan informerar de oss på miljösamverkan om att din butik säljer receptfria läkemedel. En årlig tillsynsavgift kommer att faktureras butiken.
Ägarbyte
Om butiken byter ägare eller om du inte längre ska sälja receptfria läkemedel ska det också anmälas till Läkemedelsverket. Det är viktigt att anmäla ägarbyte eller att försäljningen upphör.
Försäljningsställeregister
På Läkemedelsverkets webbplats kan du ta del av vilka butiker som är anmälda till Läkemedelsverket.