Bästa äventyrsbadet 2014, 2013, 2012

Hund och katt

Att äga en hund eller en katt kan vara en lisa för själen. Men alla i din omgivning kanske inte delar din glädje. Många människor är rädda eller allergiska för hundar och katter. Du som djurägare behöver därför visa hänsyn för din omgivning.

Som hundägare behöver du tänka på bland annat det här:

  • Du ska hålla din hund så att den inte orsakar olägenhet eller skada för andra människor. Det innebär bland annat att du inte får låta hunden skälla i tid och otid så att grannarna störs. Som granne behöver du ha förståelse för att en hund ibland skäller, så ett visst mått av hundskall får man trots allt tåla.
  • Oftast behöver du ha din hund kopplad.
  • Tänk på att plocka upp hundbajset efter din hund.

Närmare information om var hunden ska vara kopplad och var du måste plocka upp efter din hund finns i de olika kommunernas lokala ordningsföreskrifter. Du hittar länkar till dessa till höger.

Som kattägare ska du bland annat tänka på det här:

  • Du bör hålla din katt under uppsikt. Det betyder att du bör se till att den inte tar sig in i grannens hus och att den inte förorenar i rabatter och i sandlådor.
  • Det är bra om du kan låta din sällskapskatt vara innekatt. Om du tidigt i kattens liv vänjer den vid att vara ute i koppel så kommer den att acceptera det.
  • Se till att en veterinär märker din katt i örat. En märkt katt är lättare att få tillbaka om den har sprungit bort.
  • Har du inte tänkt att använda din katt för avel så låt en veterinär kastrera den.

Störs du av din grannes hund eller katt?

Börja med att prata med din granne på ett vänligt sätt. Berätta att du känner dig störd av grannens hund eller katt. Fråga om det finns något sätt att ändra på det som du störs av.

Om ni inte kan komma överens om en förändring som båda parter är nöjda med så kan du kontakta Miljösamverkan östra Skaraborg. Ett litet tips innan du gör det är att du under minst tre veckor för dagbok över dagar och tider som du störs och gärna av vad du störs. Då har vi ett större underlag, för att kunna hantera ditt klagomål snabbare.